Seferi iken nasıl namaz kılınır?Kısaltmadan kılabilir miyim?

0

Yolculukta dört rekatli namazlarin kisaltilarak kilinmasi Kur`an, Sünnet ve icma ile câizdir.

Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Eger kâfirlerin size fitne vermesinden korkarsaniz, yeryüzünde sefere çiktiginiz zaman namazlari kisaltarak kilmanizda bir sakinca yoktur” (en-Nisa, 4/101). Bu âyette kisaltmanin korku şartina baglanmasi o günkü olayi tespit etmek içindir. Çünkü Rasûlüllah (s.a.s)`in çoğu yolculukları korkudan uzak değildi. Ashab-ı Kiram`dan Ya`la b. Ümeyye (r.a) Hz. Ömer`e şöyle demiştir: Biz neden namazları kısaltarak kılıyoruz? Halbuki güven içindeyiz. Hz. Ömer de buna cevap olmak üzere şöyle buyurdu: Ben de aynı durumu Hz.. Peygamber`e sormuştum; şöyle buyurmuştu: “Bu, Allah`ın size verdiği bir bağıştır, Allahın sadakasını kabul edin” (Müslim, Misafir, 4; Tirmizi, Tahare, 4, 20; Nesâi, Taksir, I).

Hz. Peygamber`in umre, hac veya savaş için yaptığı yolculuklarında namazları kısaltarak kıldığı ile ilgili haberler tevatür derecesindedir. Abdullah ibn Ömer (r.a) şöyle demiştir:

“Hz. Peygamber (s.a.s)`e yolda arkadaşlık ettim. O, yolculuklarında iki rekattan fazla kılmazdı. Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer ve Hz. Osman da böyle yaparlardı” (Ibn Mâce, Ikâme, 75). Hz. Ömer`in şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Yolcunun namazı, Nebinizin lisanı üzere kısaltılmaksızın tam iki rekattır” (Buhârî, Taksîr, 11; Küsûf, 4; Ibn Mâce, Ikâme, 73, 124).

Yolcunun dört rekatlı farz namazları kısaltması zorunlu mudur; yoksa kısaltmakla tam kılmak arasında serbest midir?

Hanefîlere göre, yolcunun namazları kısaltarak kılması vacib ve aynı zamanda azimettir. Yolcunun bilerek iki rekattan fazla kılması mekruhtur. Bununla birlikte iki rekat kılıp da teşehhütte bulunduktan sonra iki rekat daha kılacak olsa farzı eda etmiş, son iki rekât da nafile olmuş olur. Ancak selâmı tehir etmiş olmasından ötürü kötü bir iş yapmış sayılır. Fakat birinci teşehhüdü terketse veya ilk iki rekatta kıraatta bulunmamış olsa farzı eda etmiş olmaz. Nitekim sabah ve cuma namazlarında da hüküm böyledir. Hz. Aişe (r.anha)`den şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Namaz ikişer rekat olarak farz kılındı, sonra hazarda ziyade olundu, seferde ise olduğu gibi bırakıldı (Buhari, Salat,1; Müslim, Misafirin,1; Ebû Davud, II, 3). ibn Abbas (r.a)`ın şöyle dediği nakledilmiştir: “Allah Teâla namazı, Peygamberimizin dili ile hazarda dört rekat, seferde iki rekat olarak farz kılmıştır” (Müslim, MüŞâfirîn, 5, 6; Ebû Davud Sefer, 18; Nesâî, Havf 4; Ibn Mace Ikame, 75).

Sorularla İslamiyet

Paylaş

İlk yorumu neden sen yapmıyorsun?